Preview

Russian Technological Journal

Advanced search

FORMATION OF ECOLOGICAL THINKING AMONG THE UNIVERSITY GRADUATES, NAMELY FUTURE PROFESSIONALS AND LEADERS

https://doi.org/10.32362/2500-316X-2017-5-4-77-84

Abstract

The transition to sustainable development requires rejecting unsustainable patterns of production and consumption, it demands that environmental protection policy should be raised to state level. One of the central causes of the ecological crisis is a consumer's attitude to nature. We now realize that market interests are often opposite to the humanitarian interests of citizens in social and environmental security. The attitude to the issues of environmental protection is becoming a permanent component of the management system. Even the ordinary staff of the enterprise has to realize fully the responsibility and obligations for preservation and protection of a favorable ecological situation. Thus, the correlation of economic and ecological interests, only a strictly scientific approach to the industrial technological development can be reached by environmental education of society and professionals. That is why the authors focus on the importance of Foundation of culture for environmentally sustainable production and consumption primarily for the future specialists. The basis for the formation of an ecologically oriented worldview of people can be laid by General and continuous ecological education. It is necessary to give an initial impulse and to teach "to catch up" with the student promptly "running away" technological organization of life. For training of new generation of engineers at leading universities of the world the new principle of the innovative educational environment is implemented: concept of CDIO (Conceive, Design, Implement, Operate). Ecological education in Russia is a set of elements of education and training of all segments of the population today. As a result the following chain is built: ecological education, professional competence, ecological culture. Professional competence of the modern competitive specialist and the head of an enterprise suggests systemic functional knowledge on environmental issues and formed ecological thinking. The possibility of further existence of a civilization depends on competence of today's students.

About the Authors

E. I. Khabarova
Moscow Technological University (M.V. Lomonosov Institute of Fine Chemical Technologies)
Russian Federation


S. V. Nikitina
Moscow Technological University (M.V. Lomonosov Institute of Fine Chemical Technologies)
Russian Federation


L. L. Budaeva
Moscow Technological University (M.V. Lomonosov Institute of Fine Chemical Technologies)
Russian Federation


References

1. Наше общее будущее : Доклад Международной комиссии по окружающей среде и развитию (МКОСР): пер. с англ. / Под ред. и с посл. С.А. Евтеева и Р.А. Перелета. М.: Прогресс, 1989. 376 с.

2. Реймерс Н.Ф. Надежды на выживание человечества. Концептуальная экология. М., 1992. 250 с.

3. Игнатович И.В., Церцек Н.Ф., Сарьян А.В., Хабарова Е.И., Орлова И.Г. Профессиональное экологическое образование в России / Под ред. Е.Д. Самотесова, Н.Г. Рыбальского. М.: РЭФИА, 1997. 372 с.

4. Месхи Б.Ч., Пустовая Л.Е., Дымникова О.В. Организация многоуровневого непрерывного экологического образования // Высшее образование в России. 2014. № 3. С. 20-29.

5. Аргунова М.В., Плюснина Т.А. Реализация экологического образования в соответствии с требованиями ФГОС // На пути к устойчивому развитию России. 2013. № 64. С. 16-23.

6. Алексеев С.П. Опыт непрерывного экологического образования в Санкт-Петербурге // Экология и жизнь. 1999. № 3. С. 23-26.

7. Белоцерковский А.В. Российское высшее образование: о вызовах и рисках // Высшее образование в России. 2012. № 7. С. 3-9.

8. Михайличенко С.А. Кадры «под ключ» // Высшее образование в России. 2014. № 3. С. 83-88.

9. Инженерное образование: экспертная оценка, диагноз, перспективы (обзор) // Высшее образование в России. 2011. № 12. С. 65-76.

10. Газалиев А.М., Егоров В.В., Брейдо И.В. Дуальное обучение на базе корпоративного университета // Высшее образование в России. 2015. № 4. С. 44-50.

11. Иванов В.Г., Кондратьев В.В., Кайбияйнен А.А. Современные проблемы инженерного образования: итоги международных конференций и научной школы // Высшее образование в России. 2013. № 12. С. 66-77.

12. Береговых В.В., Быков В.А., Иванов В.Т., Миронов А.Ф., Овчинникова Т.В., Победимский Д.Г., Симонов-Емельянов И.Д., Соломонов В.А., Фролкова А.К., Швец В.И. Российский инновационный учебно-научный комплекс для подготовки кадров в области биотехнологии // Вестник МИТХТ. 2007. Т. 2. № 1. С. 34-39.

13. Хомутова Е.Г., Ткачевская Е.П., Соломонов В.А., Таран А.Л. Подготовка специалистов и магистров по метрологии, стандартизации и сертификации // Вестник МИТХТ. 2010. Т. 5. № 1. С. 118-119.

14. Иванов С.Ю., Иванова Д.В., Антонюк С.Н., Прокопов Н.И. Особенности профессиональной мобильности выпускников на рынке труда в условиях инновационного образования // Вестник МИТХТ. 2011. Т. 6. № 1. С. 90-94.

15. Пшеничникова А.Б., Швец В.И. Подготовка кадров на кафедре биотехнологии и бионанотехнологии МИТХТ им. М.В. Ломоносова // Вестник МИТХТ. 2011. Т. 6. № 2. С. 8-14.

16. Третьяков В.Ф. Кафедра технологии нефтехимического синтеза и искусственного жидкого топлива имени А.Н.Башкирова // Вестник МИТХТ. 2013. Т. 8. № 6. С. 3-8.


Review

For citations:


Khabarova E.I., Nikitina S.V., Budaeva L.L. FORMATION OF ECOLOGICAL THINKING AMONG THE UNIVERSITY GRADUATES, NAMELY FUTURE PROFESSIONALS AND LEADERS. Russian Technological Journal. 2017;5(4):77-84. (In Russ.) https://doi.org/10.32362/2500-316X-2017-5-4-77-84

Views: 389


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-3210 (Print)
ISSN 2500-316X (Online)