Preview

Russian Technological Journal

Advanced search

HIGH-SKILLED TECHNOLOGY AND ENGINEERING PROFESSIONALS TRAINING AS A KEY FACTOR OF RUSSIAN FEDERATION SUCCESSFUL MODERNIZATION

https://doi.org/10.32362/2500-316X-2016-4-4-62-70

Abstract

The article presents the analysis of domestic and foreign engineers training experience. Current problems the Russian Federation Higher Technical Education has faced are specialized as well as practical recommendations for engineering education quality improvement are proposed. It has been concluded that our country science and technology manpower regeneration should become one of the most important strategic directions amid the recovery from crisis, technological breakthrough and acceleration of modernization rate necessity. It is claimed that rather often technical university graduates lack in both knowledge of innovative technologies and adequate experience in research work. The authors consider that the main reasons of graduates low-level competency are the result of inadequate education requirements at school, lack of Higher education financing and specialist’s to bachelor’s programmes’ transformation.

About the Authors

E. V. Bodrova
Moscow Technological University
Russian Federation


A. R. Pirumov
Moscow Technological University
Russian Federation


References

1. Велихов Е.П., Бетелин В.Б., Кушниренко А.Г. Промышленность, инновации, образование и наука в России. М.: Наука, 2010. С. 5.

2. Бодрова Е.В., Гусарова М.Н., Калинов В.В. Эволюция государственной промышленной политики в СССР и Российской Федерации / под общ. ред. Е.В. Бодровой. М.: ООО «НИПКЦ Восход-А», 2013. С. 194.

3. Велихов Е.П., Бетелин В.Б., Кушниренко А.Г. Промышленность, инновации, образование и наука в России. М.: Наука, 2010. С. 11.

4. Послание Президента Федеральному Собранию от 4 декабря 2014 года. Электронный ресурс. URL: http://kremlin. ru/news/47173 (дата обращения: 19.01.2015).

5. Под председательством Владимира Путина в Кремле состоялось заседание Совета при Президенте по науке и образованию. Электронный ресурс. URL: http://www. Подготовка высококвалифицированных специалистов в области техники и технологии как фактор успешной модернизации России kremlin.ru/news/45962 (дата обращения: 24.06.2014).

6. В Астрахани прошло заседание комиссии по вопросам стратегии развития ТЭК. [Электронный ресурс] // URL: utimenews.org/ru/page/100722 (дата обращения: 06.06.2014).

7. Рогозин Д.А. Сейчас знания становятся оружием не менее мощным, чем ракеты и пушки // Российская газета. 2014. № 6343 (71).

8. Медникова Т.Б., Сенашенко В.С. Инженерное образование в США // Высшее об- разование в России. 2014. № 12. С. 119-127.

9. Угапьев И.Н. Школьное образование в США // Вестник научных конференций. 2015. № 3-2(3). С. 154-155.

10. Агрыскина Е.И., Васильев А.А. Особенности систем образования в России и европейских странах // Электронный научный журнал «Информационно-коммуникационные технологии в педагогическом образовании». 2015. № 2(35). www.journal.kuzspa.ru

11. Соловьев В.П., Крупин Ю.А., Перескокова Т.А. Использование модели профессиональной среды для подготовки инженеров // Высшее образование сегодня. 2015. № 3. С. 9-14.

12. Зубарев Ю.М. Инновационные направления деятельности высших учебных заведений по подготовке специалистов для машиностроительного комплекса России // Выс- шее образование сегодня. 2015. № 2. С. 15-18.

13. Калинов В.В. Государственная научно-техническая политика СССР и Российской Федерации (1985-2011 гг.): автореф. дис. … д-ра истор. наук. М., 2012. С. 3.

14. Золотухина А.В. Научно-техническая интеллигенция и ее социокультурная роль в информационно-технологическом обществе России: дис. … канд. философ. наук. Уфа, 2004. 146 с.


Review

For citations:


Bodrova E.V., Pirumov A.R. HIGH-SKILLED TECHNOLOGY AND ENGINEERING PROFESSIONALS TRAINING AS A KEY FACTOR OF RUSSIAN FEDERATION SUCCESSFUL MODERNIZATION. Russian Technological Journal. 2016;4(4):62-70. (In Russ.) https://doi.org/10.32362/2500-316X-2016-4-4-62-70

Views: 391


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-3210 (Print)
ISSN 2500-316X (Online)